Laden...














































<= SnelZoeken op SimBox.NL
Welkom op deze website van SimBox.NL, een verzameling van nuttige informatie over computers, telefoon(nummers) en vele andere onderwerpen, maar ook de nodige grappen en andere onzin ontbreken hier niet. Om de volledige inhoud van de site te zien klikt u op 'Inhoud' in het bovenste menu of zoekt u in de balk hierboven op elk mogelijk woord op onze website. Heeft u nog vragen, dan kunt u het beste telefonisch contact opnemen. Met vriendelijke groet, SimBox.NL
Atmega Project (deze pagina is nog in de maak, en mogelijk nog niet compleet!)
StartpaginaContactSitemapVerversenAfdrukkenVenster sluiten
Welkom op onze Atmega pagina. ( foto's worden later geplaatst!! )
Laatste updates:
2014-06-29 11:36 informatie Project 4 bijgewerkt.

Sinds iets meer dan een jaar houd SimBox.NL zich bezig met Atmega chips. Dit zijn zelfstandig werkende processorchips welke uitgebreide programma's kunnen draaien. Het komt erop neer dat veel meer dan alleen maar een lampje mogelijk is, zoals verderop op deze pagina duidelijk zal worden...

De verwerking gebeurt met 16Mhz nagenoeg realtime, en een pc is na het programmeren niet meer nodig. De Atmel chips die we gebruiken zijn de modellen Atmega168 en Atmega328 (20PU). Beide chips zijn verpakt in een 28-pin DIP behuizing
[Foto van chip]

Hiernaast word momenteel getest met de (SMD) mini-versie van de 328, welke op een printplaatje van ca. 2x4.5cm zit.
Deze kan direct in een project worden geplaatst, en bied zeer veel mogelijkheden voor de ruimte die nodig is.
Ook zijn deze modules vrij zuinig, ze werken dagenlang op slechts 1 accu (3-9v, bv. 1 of 2 Li-ion's)
[Foto van nano-2]

Ontwerpfase
Elk ontwerp zal eerst op een tijdelijke print worden getest, waarna ze naar een eigen printje worden verhuisd.
Een heel kleine versie ziet er bijvoorbeeld zo uit;
[foto van miniprint]

Chip programmer
Ook is inmiddels een print omgebouwd om losse chips te programmeren. Zodoende hoeft niet steeds een volledig project uitgebouwd te worden voor een update
[foto van programmeerunit]

Projecten
Hieronder volgt een -incompleet- overzicht van enkele projecten. De gebruikte broncode is niet te koop, maar kan geprogrammeerd in een chip geleverd worden. De extra hardware is eenvoudig op te bouwen, en in elke goede elektronicazaak te koop

Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben, laat het ons dan even weten!
Atmega project 1 - Scooter Light Controller
StartpaginaContactSitemapVerversenAfdrukkenVenster sluiten

Een van de eerste projecten is een besturing voor LED strobes. (flitsers)
Deze set zal uiteindelijk in een scooter worden ingebouwd.
In het begin was slechts de bedoeling een eenvoudig programma erin te zetten,
echter werden in korte tijd diverse mogelijkheden toegevoegd.

Ten tijde van dit schrijven bevat dit -onder andere- de volgende optes;
  • 8 onafhankelijke programma's waarvan 1 'uit'
  • Toetsenbord met 8 knoppen via 3 draden (+5 - Out)
  • 6 uitgangen die elk 12 volt bij 1 ampère kunnen leveren (6A max)
  • LCD display met achtergrondverlichting, geprogrammeerd voor 3 maten: 2x8 2x20 en 4x20 tekens
  • 4 gele en 4 blauwe flitskoppen (LED strobe)
  • Koplamp wissel (headlight flasher, wig wag)

De programma's werken zodanig dat een flits ook echt een flits lijkt.
Door die rond de 30ms te zetten gaat het effect nog net niet verloren.

Ondertussen bestaan de programma's uit de volgende;
  1. 1 Alarmlicht geel 30/70
  2. 2 Alarmlicht geel 20/10/20/50
  3. 3 Alarmlicht geel wissel 50/50
  4. 4 Knipperlicht links
  5. 5 Flitslicht geel 4/4 + snelle wissel
  6. 6 Flitslicht blauw 4/4 + snelle wissel
  7. 7 testprogramma (display)
  8. 8 Knipperlicht rechts
  9. tijdelijk verwijderd: Koplamp wissel
  10. tijdelijk verwijderd: Flitslicht geel+blauw met wissel per kleur of links/rechts + koplamp wissel
  11. tijdelijk verwijderd: 'uit' stand


Tot slot de foto's van dit project (4 online, 5 moeten er nog gemaakt worden)
Hoofd-print  Uitgangen  Koplamp-unit 
toetsenbord  lcd 2x8  lcd 4x20 
flitser geel  flitser blauw  alles bij elkaar, voor inbouw 
Atmega project 2 - SimBox.NL Logo in LEDs
StartpaginaContactSitemapVerversenAfdrukkenVenster sluiten

Eigenlijk meer als test hebben we op een gegeven moment het SimBox.NL logo in 50cm formaat gemaakt,
waarbij de kleuren afzonderlijk aangesloten zijn. Om nu eens niet direct alle aandacht te trekken, gaan de 'groepen' niet direct aan en uit, maar worden deze per kleur langzaam feller of zwakker. Het eindresultaat is binnenkort hier online te zien.

[foto van buitenaf] [detailfoto van de besturing] [foto van de soldeerzijde]

[later meer...]
Atmega project 3 - 20+ kanaals lichtschakelaar met netwerk
StartpaginaContactSitemapVerversenAfdrukkenVenster sluiten

Lichtschakelaars op de muur zijn zo hopeloos onhandig, dat ik heb besloten hier een moderne optie aan toe te voegen. Omdat ik al vaker met rugproblemen op bed heb gelegen, leek het me handig als ik de verlichting via de pc kon bedienen. Na het nodige onderzoek bleken die schakelaars wel te bestaan, maar onbetaalbaar voor een laag inkomen. Prijzen tot 70 euro per lichtpunt zijn echt geen uitzondering, en deze systemen -zoals marmitek X10- werken ook niet vlekkeloos.

Na zorgvuldig de voors en tegens te hebben afgewogen heb ik wat spullen besteld, waarna ik aan de slag kon met de software. dit leek eerst een ramp te worden, omdat de 'webpagina' de het ding kon sturen niet groter mocht zijn dan ca. 600 bytes... De gebruikte ENC28J60 chip (of driver) ondersteunde namelijk alleen de zogeheten 'single packet' modus!!

Na deze tegenvaller heb ik een webpagina gemaakt die alleen de noodzakelijke data leest, en als ie iets aan of uit moet zetten een kort commando accepteerd. Met deze mini-server ertussen deed ie het ineens wel als verwacht. Op deze manier bleek het al na korte tijd ook mogelijk dit ook vanaf internet te kunnen doen, zonder dat de module rechtstreeks aangesproken word. Zo word uiteindelijk een GSM met internet al vlug een lichtschakelaar met een wel heel groot bereik!

Het systeem dat nu draait, kent 20+ uitgangen en heeft een USB bus voor snel herprogrammeren. Op elke uitgang kan een lichtpunt (tot ca. 5 per stuk) worden aangesloten, maar ook andere opties zijn mogelijk. Zo heb ik zelf enkele lampen, maar ook wat waarschuwingssignalen eraan gekoppeld. Hierbij is het nu zo dat binnen een lamp(je) aan gaat als iemand via http://SimBox.NL een terugbelverzoek of bestand verzend.

Later is aan de basismodule met (15 uitgangen) een uitbreiding toegevoegd die het mogelijk maakt via 2 draden vele poorten aan te sturen via i2c. Deze techniek werkt op een redelijk snel serieel protocol, en bestuurd nu 16 uitgangen. Doordat de chip zich redelijk snel reset, en gevoelig bleek voor storingen is besloten het i2c command elke 100ms te herhalen. Dit kost wat cpu-tijd, maar had ook tot gevolg dat het geheel nu hot-plug-n-play is (kan tijdens gebruik worden aan/afgesloten)
update: 2014-06-29 12:01 tekst aangepast
Atmega project 4 - Versterkers automatische aan/uit
StartpaginaContactSitemapVerversenAfdrukkenVenster sluiten

Specs: 4 versterkers, >3kw muziek, >800w RMS, ~150w idle, >1500w wanneer belast
Start project: 2010-05-28, laatste aanpassing: 2014-04-28

Omdat mijn stereosetje nogal wat stroom vreet al staat ie niks te doen,
vond ik het nodig iets te maken waardoor ie uit gaat als er geen geluid af te spelen is.

Op dit moment gaat ie vanzelf aan als er geluid speelt.
Zodra de muziek stopt, telt ie 60 seconden af, waarna de stroom naar mijn versterkers word afgesloten.
Als extra heb ik hier ook een verlicht LCD-display aan gehangen zodat eea te volgen is.

In de uiteindelijke setup zitten inmiddels 3 verlichte knoppen, waarmee het geheel ook handmatig bediend kan worden.
  1. Rood, Systeem AAN - Detectie UIT
  2. Groen, Systeem UIT - Detectie UIT
  3. Blauw, Systeem Automatisch - Detectie AAN

De LEDs in de knoppen branden zodra je ze indrukt eerst ca. 5 seconden op volle sterkte, waarna ze terugzakken naar ca. 10%.
Om ze ook in het donker zichtbaar te houden worden niet actieve knoppen op 1% gehouden.

Daarnaast is ondertussen een DEMO-modus ingebouwd die informatie laat zien zolang er geen audio was en geen nop werd ingedrukt.


Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben, laat het ons dan even weten!
update: 2010-08-19 18:21
update: 2014-06-29 11:36 informatie bijgewerkt.
SimBox.NL